Search
Close this search box.

שם: לוי שלום

כינוי בלח״י: דב

תאריך לידה: כ"ד בתשרי תרע"ז, 2 באוקטובר 1926

תאריך פטירה: י"ח בתשרי תשע"ה, 12 באוקטובר 2014

שלום לוי נולד ביום כ”ד בתשרי תרע”ז, 2 באוקטובר 1926 בקירקוק, עיר הנפט בעיראק, ילדם הרביעי של מרדכי ושרה לוי, בני עדת הנש-דידן (אנשים שלנו), יהודים דוברי ארמית שמוצאם מאזור אזרבייג’ן. שמו המקורי היה דניאל, אך אחרי שחלה במחלה שסיכנה את חייו, שינו הוריו את שמו לשלום, בערבית סלים. שלום למד תורה בחדר, דיבר נש-דידן בבית וערבית בציבור, ובגיל שש נאלץ לעזור לאביו בחנות הבדים המשפחתית. לאחר תום המנדט הבריטי בעיראק בשנת 1932, הידרדרו יחסי הערבים והיהודים.

אביו של שלום הבין את הסכנה הטמונה במצבם והחליט שהמשפחה תהגר לירושלים בקבוצות נפרדות. למרות קושי להשיג דרכונים, שודדים בדרכים, ומעצרו של משה, אחיו של שלום, על ידי הבריטים, הצליחה משפחתו של שלום כולה להגיע בשנת 1938 לירושלים בשלום. בעזרת לוי, אחיו הבוגר של שלום, ובעזרת קרובים נוספים בירושלים, המשפחה התבססה, מרדכי פתח חנות מכולת בתל ארזה, לוי פתח חנות צורפות והמשפחה התרחבה עד שמנתה עשרה ילדים.

שלום היה פעיל וחרוץ, למד עברית בשיעורי ערב ומעיתונים ובגיל 16 פנה לאנגלים וביקש לעבוד כגפיר. הפקיד סירב להעסיק אותו, עקב גילו הצעיר, אך שלום לא ויתר וניסה שוב לאחר זמן מה. לבסוף הוא השיג את העבודה, כי הפקיד העריך את נחישותו. בתפקידו כגפיר, שלום שמר בסדום כנגד מסתננים ומבריחים וכן הגן בבאב-אל-ואד על משאבות מים. בשנת 1944, אחיו לוי, שהיה בעל בית מלאכה לצורפות, הציע לו עבודה וכך החל שלום ללמוד את מקצוע חייו.

בעקבות השמדת היהודים באירופה, התקפות הערבים בארץ והשלטון הבריטי החונק, שלום, שהאמין באידיאולוגיה של אברהם שטרן – “יאיר”, התנדב ללח”י. בהתקפה על כפר דיר יאסין ב-9 באפריל 1948 הוא נפגע משני כדורים ונפל בשדה שותת דם. המפקדת שלו, “אריאלה” (לאה פריזנט), חשה לעזרתו באומץ רב תחת אש, עצרה את הדימום, חילצה אותו מהמקום והצילה אותו ממוות. שלום החלים בבית חולים האנגלי, וב-13באפריל היה אמור לעבור לבית החולים הדסה הר הצופים, אך ברגע אחרון שלחו במקומו פצוע קשה יותר. שלום שוב ניצל ממוות כי השיירה הייתה שיירת הדסה שבה נהרגו 78 יהודים. אחרי שלושה חודשים ב-25 ביולי 1948 ארע אסון התפוצצות מחסן הנשק של לח”י במחנה “דרור”, ובין חמשת ההרוגים הייתה גם “אריאלה”. מותה הימם אותו וגרם לו לעצב רב. לימים, אחרי שנישא לאהובתו שרה מזרחי ונולדה להם בת בשנת 1950, הוא  קרא לה אריאלה על שמה של “אריאלה” המפקדת.

שלום, שאהב מאוד את ארץ ישראל והאמין שאחדות העם חיונית עבור קיום המדינה, התגייס בשנת 1951 לצה”ל ובמסגרת המילואים אף נטל חלק במלחמת ששת הימים. בשנת 1969 שלום ומשפחתו היגרו לארצות הברית, שם התפרנס שלום ממקצועו כצורף וחי את שאר ימיו.

שלום נפטר ביום י”ח בתשרי תשע”ה, 12 באוקטובר 2014 והוא  קבור בקווינס ניו יורק.

הדפסה

הצטרפו לרשימת התפוצה

האם מכיר / קשור לחבר לח"י?