שיתוף

שם: גרדוש שושנה לבית רומן

כינוי בלח״י: ליליאן

תאריך לידה: ט"ו בחשון תרפ"ח, 10 בנובמבר 1927

תאריך פטירה: כ"ט בניסן תשע"ח, 14 באפריל 2018

שושנה (ז’וז’י) נולדה ביום ט”ו בחשון תרפ”ח, 10 בנובמבר 1927 בטרנסילבניה שברומניה לפרדריקה ואימרה רומן. בשנת 1940 גורשה המשפחה להונגריה בשל היותה בעלת נתינות הונגרית. למרות המלחמה המתחוללת באירופה, חייהם, כשאר יהודי הונגריה, היו יציבים: שושנה המשיכה את לימודיה בגימנסיה הונגרית יוקרתית ואביה ניהל את מפעל העצים של המשפחה.

במרץ 1944, עם כניסת הגרמנים להונגריה, השתנה מצב היהודים לרעה, בעיקר מצבם של יהודי ערי השדה (כחצי מיליון איש) שלאחר מכן הובלו על ידי הנאצים להשמדה המונית במחנות.

בקיץ נלקח אביה של שושנה למחנה עבודה ושם נספה. באוקטובר 1944 תפסה המפלגה הפשיסטית ההונגרית (צלב החץ) את השלטון בהונגריה – ביוזמתה נרצחו אלפים מיהודי בודפשט.

שושנה ואמה הצליחו להינצל בעזרת ניירות מזויפים שהכין אב המשפחה. הן ניצלו על ידי פקיד נוצרי שהועסק אצל האב ודאג להסתיר אותן בבור ליד ביתו בכפר באזור בודה.

בתום המלחמה עזבו שושנה ואמה את בודפשט ההרוסה ועברו לעיר סגד. שם חיפשו את קרובי משפחתם אך לשווא, כולם נהרגו במחנות. הן החליטו להישאר בסגד כיוון ששם היה ניתן להשיג מזון. שושנה המשיכה את לימודיה התיכוניים ובמקביל הכירה את מי שעתיד להיות בעלה – שרל (לימים קריאל) גרדוש, שהיה סטודנט ועיתונאי. הזוג  נישא ועזב את הונגריה הקומוניסטית ובאוקטובר 1946 הגיע לפריס. בפריס היה הזוג מקורב לחוגו של  ז’אן פול סרטר, אשר הטיף נגד דיכוי חופש האדם ובעד פעולה בלתי מתפשרת להשגתו.

כניצולי שואה הזדהו השניים עם מאבקם של “לוחמי החירות” מארץ ישראל ועל כן התגייסו לתנועה. פריס הייתה המרכז הגדול ביותר של פעילות לח”י באירופה. שושנה ובעלה עברו קורסים לשימוש בנשק וקורסים לשימוש בשיטות חבלה במחסני “הסנדלר”. השניים עסקו בהסברה, גיוס משאבים ואנשים ובפעילות מבצעית-מדינית. שושנה, שכינויה היה “ליליאן”, ידעה שפות רבות, שימשה גם כקשרית לדר’ יעקב ירדאור (רשד”ל), נציג  האגף המדיני של לח”י. שושנה ביצעה משימות שונות, ביניהן העברת נשק ממקום למקום. למרות ששושנה לא גדלה בבית ציוני, היא הרגישה “שייכת למשהו, למשהו חשוב, לבניית דבר גדול…”

בעלה של שושנה, קריאל גרדוש, לימים “דוש”, הפך למאייר הראשי של לח”י. הקריקטורות הפוליטיות הרבות שצייר נשלחו מפריס לישראל עבור עיתון לח”י “המעש”- עליהן נהג לחתום תחת שם העת “שיר”.

בתחילת 1948, חודשים ספורים לפני הכרזת המדינה.  עלה הזוג לישראל באמצעות תעודות מעבר צרפתיות – “ויזות לארגנטינה דרך פלסטינה” – כך הצליחו להגיע ארצה באנייה “מרתון”,
דוש המשיך לצייר קריקטורות ל”מעש” ולאחר מכן עבור העיתון היומי של לח”י, “המברק”. בתחילה  התגורר הזוג בדירתם של בני משפחת רשד”ל ולאחר מכן, בסיוע לח”י, קיבלו דירה בעלת שני חדרים בנוסף למשפחה אחרת שהייתה גם שייכת ללח”י. נאמר להם כי במטבח המשותף היה קיר כפול שבו הסתתר בשלב מסוים אחד מחברי מרכז לח”י, ישראל אלדד.

לאחר מעצרו של קריאל עם חברי לח”י אחרים, בעקבות רצח הרוזן פולקה ברנדוט, שימשה שושנה  כקשריתו של אליהו עמיקם אשר דאג להעביר באמצעותה דיווחים אודות הרעיונות של לח”י, לעיתונות הזרה בחו”ל. שושנה, דוברת ההונגרית, התבקשה גם ללוות את הסופר והעיתונאי הנודע, ארתור קסטלר  (שהיה יהודי הונגרי) כשביקר את חברי לח”י בכלא לאחר הרצח. בנוסף שושנה הבריחה בשמלתה לכלא עכו, מסור, לצורך בריחתם של חברי לח”י שבסופו של דבר לא התממשה.

בשנות ה-50 עבדה שושנה, ששלטה בשמונה שפות, במרכזיה הבינלאומית של דואר ישראל. בשנות ה-60 ניהלה חנות לספרים ותקליטים ברמת אביב שהייתה בבעלותה. החל משנות ה-70 ניהלה סוכנות נסיעות לחו”ל עד יציאתה לגמלאות בשנות ה-90.

לשושנה וקריאל שני ילדים: דניאלה ומיכאל וארבעה נכדים: עלמה, יונתן, יותם ואורי.

קריאל נפטר בשנת 2000. שושנה נפטרה ב-14 באפריל 2018 והיא קבורה בבית העלמין ירקון.

הדפסה
מרץ 2024
יום ראשוןיום שנייום שלישייום רביעייום חמישייום שישישבת
25
26
27
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
אזכרה לציון 44 שנים למותו של נתן ילין-מור - "גרא"
13
14
סיור בפלורנטין ומוזיאון לח”י
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
סיור בעקבות פעולות לח”י בירושלים
29
30
31
1
2
3
4
5
6
ראיון עם גרדוש שושנה – “ליליאן”
מראיין וצלם: פלג לוי
תולדות ישראל / 12.8.2014

הצטרפו לרשימת התפוצה

האם מכיר / קשור לחבר לח"י?