שיתוף

שם: עצמון (בנימין) מזל

כינוי בלח״י: יאירה-רות

תאריך לידה: ט"ז באדר תרצ"א, 5 במרץ 1931

תאריך פטירה: ט"ו בטבת תשפ"ד, 27 בדצמבר 2023

מזל נולדה בתל אביב, בט”ז באדר תרצ”א, 5 במרץ 1931, ליחיא ושרה בנימין, שניהם עולים מתימן. יחיא הקים את המאפיה הראשונה מחוץ לחומות יפו בנווה שלום הצעירה בשנת 1890, והמשפחה התגוררה מעל המאפיה ברחוב נווה שלום. כאשר מלאו למזל שנה, נפטר אביה. שרה, אמה, נותרה לגדל את שני הילדים הקטנים ולנהל מאפייה.

מזל למדה בבית הספר היסודי לבנות שבנווה צדק וכשסיימה, החלה, למזלה, לעבוד בבית חרושת קטן לא הרחק מהבית.

בשנת 1946 הצטרפה לפעילות מחלקת הנוער בתל אביב ורחובות.

לאחר שגויסה ללח”י עסקה בהדבקת כרוזים בלילות כשהיא מתגנבת החוצה דרך החלון, ללא ידיעתה של אמה ואחיה. באחת הפעמים נתפסה על ידי שוטר בריטי בזמן שהדביקה כרוזים ונשפטה. להגנתה, טענה שהייתה בדרכה הביתה מהעבודה במפעל. היא זייפה את גילה והוצגה כבת 15 (בעת שהייתה בת 16) ובזכות זה נשפטה בבית משפט לפושעים צעירים ולא כבוגרת. עורך הדין, שהיה בטוח בצדקתה, נלחם והצליח לבלבל את השוטר הבריטי והיא זוכתה. לימים, הבינה שבעל המפעל, שהגיע להעיד, היה גם הוא חבר לח”י.

כשנשאלה האם תמשיך בפעילות הדבקת הכרוזים, אמרה למדריך כי המעצר רק “חישל אותה” והיא יצאה עם חוליה אחרת להדביק כרוזים בחולון בשנת 1947. החוליה נתפסה, כשבידה של מזל היה תיקה של חנה אייל “יעל” ובו כתובות כל חברי התא שלה. בעת שישבו במעצר, אכלה חנה  “יעל” את כל הניירות המפלילים.

מכיוון שהייתה זו התפיסה השנייה שלה, שהייתה מובילה למאסר ארוך, המליצו לה במחתרת לא להגיע למשפט וכך נאלצה “לרדת למחתרת”. הוצאה עבורה תעודת זהות מזויפת ושיבצו אותה לעבודה במשק חולבות ברחובות. במשק עבדה עם חברי מחתרת נוספים שהיו במנוסה מהשלטון הבריטי.

לאחר זמן מה, נשכר עבורה תא ללא חלון בתל אביב, אליו הכניסה מיטה ובו שהתה בתקופה האחרונה שלפני קום המדינה. ביום בו הוכרזה המדינה, ה’ באייר תש”ח, היה זה גם יום העצמאות האישי של מזל שלאחר שנה שלמה, יכולה הייתה לחזור הביתה. באותו הערב שרפו מתפרעים ערבים את החדר בו גרה בתל אביב.

מיד לאחר מכן, הגיעה למסדר הרשמי בשיח’ מוניס ומשם לקורס חובשות קרביות ולשירות בחטיבה 8, ביחידת קומנדו 89 תחת משה דיין מפקד הגדוד ואלוף יצחק שדה מפקד החטיבה. הקרב האחרון בו שירתה היה בעוג’ה על חפיר, בו ספג הגדוד פגיעה קשה.

על שירותה בלח”י קיבלה אות לח”י.

לימים התחתנה עם מאיר עצמון, שלחם לצידה בחטיבת הרא”ל בעוג’ה אל חפיר היא ניצנה, וכמה עשרות שנים אחר כך, בתם ורד גרה והדריכה בכפר הנוער ניצנה. המעגל נסגר.

מזל השלימה בגרויות ולמדה בסמינר הקיבוצים הוראה. היא לימדה בבית ספר לחינוך מיוחד בלוד והייתה גם מנהלת בית הספר. מזל ילדה חמישה ילדים, ועבדה במשק בכפר אז”ר בגידול פרחים וצמחי בית. למזל 13 נכדים ושישה נינים.

מזל נפטרה ביום ט”ו בטבת תשפ”ד, 27 בדצמבר 2023 והובאה למנוחות בבית עלמין ירקון.

הדפסה
אפריל 2024
יום ראשוןיום שנייום שלישייום רביעייום חמישייום שישישבת
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
סיור בפלורנטין ומוזיאון לח”י
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4

הצטרפו לרשימת התפוצה

האם מכיר / קשור לחבר לח"י?