שיתוף

אריאלה ויענק’לה, הנאהבים והנעימים

לאה פריזנט –”אריאלה” ויששכר הוברמן – “יעקב, יענק’לה” היו שניים מהלוחמים המסורים והאמיצים ביותר של לח”י. “אריאלה” הצטרפה לשורות לח”י בגיל 15. היא הדריכה ופיקדה על עשרות נערים ונערות במחתרת, הכשירה, הדריכה והפכה אותם ללוחמים על מנת לזרז את יציאת הבריטים מהארץ. לאחר החלטת האו”ם על סיום המנדט הבריטי בארץ, היא עברה לירושלים, שם שימשה כלוחמת, מפקדת ומדריכה ונודעה כלוחמת אמיצה ללא חת.

בירושלים הכירה “אריאלה” את “יענק’לה”, שהצטרף ללח”י בגיל בוגר יותר, לאחר שעבר הכשרה צבאית ברמת הכובש ושירת כנהג בצבא הבריטי, תפקיד שבזכותו היה יכול לספק למחתרת מידע רב ערך. הוא הצטרף לחטיבה הלוחמת של לח”י והשתתף בפעולות רבות, לדוגמא הפיצוץ בבסיס המשטרה הבריטית בשרונה ונודע בגבורתו ובתעוזתו. בתש”ח הוא נלחם במסגרת לח”י בירושלים והוא ו”אריאלה” השתתפו בקרבות רבים במערכה לשחרור ירושלים, דוגמת הקרבות בדיר יאסין וליפתא.

היכרותם העמיקה במהלך הקרבות בירושלים והם התאהבו. בימים האדומים של קרבות ודמים, השניים גם תכננו את חתונתם ואת חייהם המשותפים, אולם ב-15 במאי 1948 “יענק’לה” נפל בקרב על הנוטרדם, בן 21 במותו. אריאלה, שנלחמה לצידו באותו קרב, היתה בין אלה שעלו לגג לחפשו ומצאה אותו ירוי וגוסס. היא ולוחם לח”י נוסף הורידו אותו מהגג והבהילו אותו לבית החולים, אך הוא נפטר בדרכו לשם. מספר שבועות לאחר מכן, ב-25 ביולי 1948 “אריאלה” נפגעה קשה בפיצוץ מחסן נשק במחנה דרור בירושלים ונפטרה ביום המחרת, בת 18 בנופלה.

יפה בדיאן – “אביבה” מספרת על שניהם: “יששכר הוברמן… היה בחור מקסים! היה חברהּ של אריאלה הם אהבו אחד את השני אהבת-נפש. היו מאוד קשורים האחד לשני. אריאלה קיבלה חופשה ונסעה – בהפוגה הראשונה שהיתה ,לתל-אביב וגם יששכר הוברמן נסע הכירו גם את ההורים. היה ברור לנו שהם זוג שלאחר מכן יינשא . היה בחור מקסים, תמיד מחייך ותמיד מספר בדיחות ותמיד עליז ושמח, לץ כזה. ממש, חוץ מזה שהוא היה בחור יפה תואר עם עיניים ירוקות יפהפיות ושיער שחור. בחור גבוה, היה משכמו ומעלה. אריאלה נפלה שבי בקסמו. הוא אהב אותה, והיא מאוד אהבה אותו. זו היתה אבידה מאוד קשה, קשה מאוד מאוד לאריאלה. זה היה משהו מחריד לראות אותה. היא בכתה וניסתה שלא להראות את יגונה כלפי חוץ. בשבילה זה היה מין הינּתקות ממש מן העולם. “

לעמוד הלוחמת של “אריאלה”: https://lehi.org.il/?p=2360

לעמוד הלוחם של “יענק’לה”: https://lehi.org.il/?p=1198

אפריל 2024
יום ראשוןיום שנייום שלישייום רביעייום חמישייום שישישבת
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
סיור בפלורנטין ומוזיאון לח”י
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4

הצטרפו לרשימת התפוצה

האם מכיר / קשור לחבר לח"י?